Bratislava 25. júna 2024: Potravinárska komora Slovenska (PKS) uskutočňuje už od roku 2011 prieskum podielu vystavenia slovenských potravín na pultoch obchodov. Podiel slovenských potravín v roku 2024 dosiahol hodnotu 41,2%. Oproti roku 2023 ide o pokles o 0,6 p.b., nakoľko ide o pokles už v druhom roku za sebou, môžeme hovoriť o klesajúcom trende. Bez razantnej podpory spracovania potravín sa so stúpajúcou konkurenciou a zahraničným dovozom budeme môcť zakrátko so slovenskými potravinami rozlúčiť.
Potravinárska komora Slovenska uskutočnila v roku 2024 prostredníctvom agentúry Go4insight prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode. Prieskum uskutočňuje už od roku 2011, pričom kvôli relevantnosti dát používa stále rovnakú metodológiu. V roku 2024 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 330 predajniach potravinových reťazcov v celej Slovenskej republike. Terénny zber údajov prebiehal v mesiaci február až marec 2024 v rovnakých obchodných sieťach ako minulý rok.
Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenia slovenských výrobkov v roku 2024 úroveň 41,2 %, čo je medziročne pokles o 0,6 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2023.
Dlhodobé merania od roku 2011 ukazujú, že podiel vystavenia slovenských potravín do roku 2017 permanentne klesal (37,2 %), až v roku 2018 začal postupne opäť rásť. Podiel vystavených slovenských výrobkov rástol kontinuálne do roku 2022, kedy dosiahol hodnotu 42,3 %, nasledujúce dva roky podiel klesal.
„Dostali sme sa do situácie, kedy podiel slovenských potravín začal opäť klesať. Ukazuje sa, že výrazná podpora prvovýroby bez adekvátnej podpory spracovania nám viac slovenských potravín na pultoch obchodov neprinesie. Je preto namieste otázka, čo je základným cieľom podpory v agropotravinárskom sektore, či zabezpečenie dostatočného príjmu farmárov, alebo dostatok potravín pre našich spotrebiteľov. Pokiaľ to druhé, bez adekvátnej alokácie finančných prostriedkov na spracovanie potravín tento cieľ nedosiahneme,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.
„Technologický dlh potravinárskeho odvetvia sa s meškajúcimi platbami Pôdohospodárskej platobnej agentúry nepodarilo znížiť, navyše sa stále prehlbuje, pretože potravinári urgentne potrebujú investovať nielen do nových technológií, ale aj do energetickej efektívnosti. Podpora potravinárov v podobe odvodovej úľavy významne prispela k stabilizácií cien potravín, jej ukončenie však potravinári pocítia výrazným spôsobom ,“ dodáva Daniel Poturnay.
Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých obchodných sieťach?
Najvyššie zastúpenie slovenských potravín majú už tradične reťazce COOP Jednota (55 %), nasledujú predajne Fresh (51 %) a CBA (46 %). Najmenej slovenských výrobkov je vystavených v reťazci Lidl (29 %).
Do veľkej miery podiel vystavených slovenských výrobkov determinuje aj formát predajne. Najvyšší podiel je v malých predajniach, nasledujú supermarkety, potom hypermarkety a najnižší podiel vystavených slovenských výrobkov je v diskontoch.
„Väčšina retailových sietí už niekoľko rokov nedokáže zvýšil podiel slovenských výrobkov na svojich regáloch. Najväčší zahraničný diskontný reťazec Lidl navyše výrazným spôsobom medziročne znížil podiel slovenských potravín, čo sa odrazilo aj na výslednom podiele v celom maloobchode,“ vysvetlil Daniel Poturnay.
Podiel domácich potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov:
Rok 2024 Zmena oproti roku 2023
COOP Jednota 55 % 0 p .b.
Fresh 51 % +1 p. b.
CBA 46 % – 5 p. b.
Kaufland 42 % – 1 p .b.
Skupina Terno 44 % +1 p .b.
TESCO 42 % +1 p. b.
Billa 41 % – 1 p .b.
Lidl 29 % – 5 p. b.
Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých kategóriách potravín?
Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (73 %), vody a minerálky (65 %), víno (55 %), pivo (50 %) a mliečne výrobky – ostatné spolu s mäsovými výrobkami (49 %). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci cukrovinky nečokoládové (10 %), kategórií oleje (11 %), konzervované produkty (14 %) a cukrovinky čokoládové spolu s nealkoholickými nápojmi (22 %).
Zo 16 sledovaných kategórií bol v roku 2024 zaznamenaný nárast v 5 kategóriách, najvýraznejší v mäsové výrobky (plus 3 p. b.). Najvýraznejší pokles zaznamenali oleje (mínus 3 p. b.).
„V prípade jednotlivých kategórií potravín už dlhodobo pozorujeme najvyšší podiel v potravinách, ktoré majú nižší stupeň spracovania, resp. tam, kde je pre spotrebiteľa dôležitá konkrétna značka alebo chuť výrobku,“ dodáva Branislav Cvik.
Podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní SR podľa kategórií:
Rok 2024 Zmena oproti roku 2023
Mlieko 73 % 0 p. b.
Vody a minerálne vody 65 % – 2 p. b.
Víno 55 % +1 p. b.
Pivo 50 % 0 p. b.
Mliečne výrobky – ostatné 49 % 0 p. b.
Mäsové výrobky 49 % +3 p. b.
Liehoviny a destiláty 48 % +1 p. b.
Mliečne výrobky – prírodné syry 45 % 0 p .b.
Cestoviny 41 % – 1 p. b.
Spracované produkty 39 % +2 p .b.
Trvanlivé pečivo 28 % 0 p .b.
Nealkoholické nápoje 22 % – 1 p. b.
Cukrovinky čokoládové 22 % +2 p. b.
Konzervované produkty 14 % – 1 p. b.
Oleje 11 % – 3 p. b.
Cukrovinky nečokoládové 10 % – 1 p. b.
Vplyv hustoty osídlenia a typu obchodných sietí na dostupnosť slovenských potravín:
Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Žilinskom kraji (47 %), nasleduje Prešovský kraj (44 %), Banskobystrický a Nitriansky kraj (43 %), najnižší podiel má Trenčiansky a Trnavský kraj (38 %) a Bratislavský kraj (37 %).
„Prieskum nám ukazuje zaujímavý trend: v husto obývaných krajoch s vysokou koncentráciou diskontných predajní a hypermarketov je dostupnosť slovenských potravín najnižšia. Naopak, v regiónoch s prevahou domácich obchodných sietí je podiel slovenských produktov v ponuke podstatne vyšší. Vstup poľského diskontného reťazca na slovenský trh môže túto situáciu ešte zhoršiť a ohroziť slovenských potravinárskych producentov. Nízke ceny poľských potravín, ktoré by takýto reťazec ponúkal, by pre domácu produkciu znamenali ťažko zdolateľnú konkurenciu.,“ uzavrel Daniel Poturnay.